Thursday, 11 October 2018

Buat 4 Perkara Yang Ini Kalau Anda Nak Hilang Berat Badan


Mana ada wanita yang nak gemuk kan? Secara fitrah, mesti nak tubuh yang langsing, berat badan ideal dan jauh dari masalah 'montel'. Tapi dah macam-macam cara buat nampak tak berkesan tu yang jadi kes redha je. Lagi-lagi kalau pasangan anda tu jenis yang tak kisah tentang berat badan.

Badan size XXL ni bukanlah sebab kuat makan dan tak bersenam dan juga tak berdiet tapi ada sebab faktor genetik juga. Antara sebab- sebab lain adalah :

1.     Suka Bangun Lambat

Lagi melampau dah la bangun lambat, bangun tidur je terus makan dengan tak mandi. Mana la badan naik bagai dipam-pam. Banyak kajian menyatakan mandi awal pagi sebelum subuh buatbtubuh badan bebas dari penyakit kolesterol, malah membantu buang lemak yang bersarang dalam badan yang jadi punca kegemukan.

2.     Tekanan

Stress pun boleh buat makan banyak. Tanpa sedar makan dengan banyak atas tiket alasan lapar. Padahal tengah stress. Setiap jam menguyah je sebab over thinking. Lepas tu tidur pulak. Bila tengok TV ada pulak jajan kan tangan konon nak buat kunyah-kunyah  tapi tu la punca badan naik cepat.

Ingat! Stress bukan hanya penyebab gemuk, tapi boleh buat kurus juga sebab tak jaga makan dan minum. Jadi sila kawal stres anda.

3.     Pengaruh Ubat

Ambil ubat macam-macam pun ada kesannya. Ingat nak kontrol elak anak ramai dan nak cantik tapi dalak masa yang sama ternaik berat badan pula. Cara gemuk ni la paling tak sihat. Ada kajian mengatakan makan pelbagai ubat boleh naikkan selera makan. Tak sedar tau-tau dah gemuk.

SALAH SATU FAKTOR YANG BERKAITAN PRIHAL WANITA ADALAH...

4.     Menopause

Bila masuk fasa menopaus badan tidak akan selincah dulu. Prosea metabolisme tubuh akan lambat dan sistem hormon semakin berubah. Masa ni la nafsu makan akan bertambah dan tubuh mengalami perubahan. Salah satunya bentuk badan semakin 'COMEL'

Pastikan Jaga Cara Pengambilan Makanan

Bukan mudah menyediakan makanan seimbang, sihat untuk badan dan yang penting dapat menghindari penyakit yang memudaratkan. Lebih-lebih lagi pemakanan tak seimbang boleh jadi penyumbang terbesar kepada masalah kegemukan.

Pengambilan makanan yang tinggi kalori lebih dari keperluan badan juga jadi punca masalah ini.

1.     Tolong buang lemak daging dan kulit ayam

Ada orang takut makaj ayam sebab risau banyak sangat lemak. Padahal anda boleh menghindari dengan cara pengolahan yang baik. Antaranya membuang lemak dan kulit ayam sebelum dimasak. Cara merebus dan memanggang juga dapat mengurangkan lemak.

2.     Basuh dahulu buah dan sayur segar sebelum dimakan

Elakkan merendam buah-buahan dan sayur-sayuran, sebaliknya gunakan air yang mengalir bagi mengurangkan pencemaran makanan. Ini kerana bahan mentah termasuk air dan ais boleh tercemar oleh bakteria dan bahan kimia berbahaya.

3.     Jangan kedekut (kecil) potong sayur dan buah

Ini akan membuatkan sayur itu cepat masak dan boleh menghilangkan khasiat makanan itu.

4.    Kekalkan khasiat ubi kentabg dan keledek

Khasiat ubi kentang dan keledek akan lebih terjamin apabila anda masak bersama kulit. Pastikan basuh bersih terlebih dahulu sebelum memasaknya.

5.     Pastikan air mendidih dan minyak panas sebelum mengggoreng

Jika anda masak sayuran berdaun hijau dengan minyak atau air yang tidak terlalu panas, ia akan mengubah warna dan bentuk sayuran.

6.     Kurangkan garam, gula dan bahan pengawet

Gunakan bahan semulajadi untuk menambah rasa masakan. Ini lebih selamat dan terjamin dari segi kesihatan tanpa bahan-bahan pengawet atau penambah rasa.

7.     Tak payah ulang banyak kali guna minyak masak sama

Minyak masak yang digunakan berulang-ulang menjadikan tahap kelikatan hidrokarbon di dalamnya meningkat dan menyebabkan salur arteri tersumbat. Mak-mak kena rancang hidangan bagi memastikan keluarga tersayang sentiasa mengambil makanan seimbang dan berkhasiat. Banyakkan hidangan yang dimasak menggunakan cara seperti panggang, rebus, kukus, bakar dan kurangkan makanan yang digoreng.

Jenis Senaman Patut Dibuat

Lari 100m
Jumping jack 20 kali
Squat 20 kali
High knees 20( each side)
Lunges 20 ( each side)

Sila ulang benda yang sama 5 set dan set masa anda.

Haaa... Macam mana akak kita hari ni, dah mulakan diet yang betul? Harap dengan penjagaan pola pemakanan, tidur yang cukup dab betulkan balik perkara di atas akan membantu anda dapat tubuh yang ramping dan sihat cara mudah.

Kredit  : Mingguan Wanita

Tuesday, 9 October 2018

7 Manfaat Luar Biasa Zink

Sesetengah  orang menggelarkan mineral lelaki macho manakala ada juga yang menggelarkannya sebagai nutrient yang amat bagus untuk sel atau meningkatkan sistem imunisasi tubuh.

Tidak kira apa juga gelarannya zink adalah mineral yang mujarab yang memberikan banyak manfaat kesihatan.


1. Meningkatkan Kesihatan Imun

Penyelidik mendapati bahawa zink  mengawal keradangan.


-memendekkan tempoh  selsema biasa.
-memberi sokongan imun dan mengaktifkan sel-sel imun supaya berfungsi secara optimun.

2. Rambut Kuat dan Berkilat

Zink penting untuk pertumbuhan sel, menyokong sel yang sihat untuk prestasi badan yang optimum.

-menyokong struktur rambut yang lebij kuat dan folikel rambut yang lebih sihat.
-meningkatkan pertumbuhan rambut

3. Kulit Cantik Berseri

Sifat anti radang zink membantu mencegah radang dan meningkatkan pembaharuan sel, mempercepatkan penyembuhan untuk kulit yang lebih sihat.

-mengawal jerawat dab melegakan radang kulit untuk kulit sihat dan berseri.

4. Permulaan Sihat, Keluarga Sihat

Zink bekerja bersama enzim lain untuk mengekalkan kesihatan sistem reproduktif untuk lelaki dan wanita.


- dikalangan wanita, zink membantu dalam pengawalan hormon, pengeluaran telur dan mengekalkan paras cecair folikel yang normal untuk membantu pergerakan telur menuju rahim untuk proses penempelan.
- untuk lelaki zink membantu meningkatkan jumlah sperma dan memperbaiki bentuk, fungsi dan kualiti sperma.

5. Meningkatkan Memori dan Pembelajaran 


Hipokampus, Pusat memori dan pembelajaran otak, mempunyai tahap zink yang tinggi.
✅ Meningkatkan komunikasi antara neuron untuk memproses maklumat yang lebih cekap.
✅ Melindungi saraf dab tisu otak.

6. Meningkatkan Tenaga dan Stamina

Zink membantu menukarkan makanan menjadi tenaga secara optimun supaya anda mempunyai tenaga untuk menjalani hari anda.

-meningkatkan prestasi sukan.
-menggalakkan kekuatan dan ketahanan otot yang lebih baik.

7. Mempercepatkan Penyembuhan Luka

Zink memainkan peranan penting dalam fungsi imun, melawan jangkitan dan membantu dalam penghasilan tisu baru dan mengelakkan jangkitan pada luka.

-mengekalkan keutuhan dan struktur kulit
-menghasilkan protein dan kolagen untuk menyembuhkan luka
-memainkan peranan penting untuk pembekuan darah.


Adakah anda Kekurangan Zink?


Adakah anda mengalami mana-mana gejala ini? Ambil kuiz ini untuk mengetahui sama ada anda memerlukan zink untuk meningkatkan kesihatan. Klik dalam kotak untuk setiap pernyataan yang berkeonaan dengan anda.
  •  Saya selalu mendapat demam dan selesema.
  •  Saya terdedah kepada jerawat di usia dewasa.
  •  Saya mengalami kehilangan rasa atau bau.
  •  Saya mengalami kehilangan selera makan.
  •  Luka saya lambat sembuh.
  •  Saya mengalami cirit-birit yang kerap.
  •  Saya mempunyai keinginan seks yang rendah.
  •  Saya mempunyai sejarah bilangan sperma yang rendah.
  •  Saya mempunyai bintik putih di kuku saya.
  •  Saya mempunyai lebih banyak tompok botak di kepala saya.

Menanda 3 atau lebih kotak menunjukkan kemungkinan kekurangan zink. Ketahui tahap zink anda dan tingkatkan pengambilan anda sekarang!

 Klik untuk order


Sekiranya anda berminat untuk mendaftar sebagai Shaklee Independent Distributor atau ahli Shaklee anda boleh menghubungi saya terus :)


Noratini Jaminon

Shaklee Independent Distributor (ID : 1232357 )

SMS/WHATSAPP 0108227403



“Terima Kasih kerana mendapatkan produk Shaklee daripada saya.Saya bertanggungjawab untuk membimbing dan memberi servis kepada anda.Sekiranya anda berminat untuk mendaftar sebagai SID (ahli Shaklee), anda boleh menghubungi saya untuk saya bantu proseskan pendaftaran anda atau boleh juga daftar sendiri dengan walk in di branch Shaklee, dengan mendaftar dibawah ID Shaklee saya 1232357 dan anda akan diberikan bimbingan daripada saya…”


Sunday, 7 October 2018

Individu Yang Perlukan Zinc Plus Shaklee



Kalau dahulu namanya Zinc Complex now terhasil formulasi baru iaitu Zinc Plus. Dengan ciri-ciri yang berasaskan tumbuhan dan proses fermentasi glukosa dari jagung, Zinc Plus Shaklee membekalkan 100% keperluan zinc harian yang diperlukan tubuh manusia.

Kadar penyerapan zinc gluconate yang digunakan Shaklee sangat tinggi,  menjadikan ia antara suplimen zinc yang digemari ramai.


 "Siapa yang perlu amalkan Zinc?"

Zinc merupakan mineral surih penting yang diperlukan tubuh badan seseorang. Terdapat 5 orang yang utama dan perlu jadikan suplimen zinc dalam diet harian mereka iaitu :

1. Mereka yang selalu berdiet dan pengamal diet jenis vegan / vegetarian



Diet extreme dan diet vegan menjanjikan kurang hidangan daging. Sayur sahaja tidak cukup dalam membekalkan zinc. Dan bagi diet extreme sudah tentu pengambilan makanan adalah terhad dan kurang bernutrisi.

2. Mereka yang mahukan lebih tenaga dan stamina



Mereka yang bekerja kuat dan memerlukan tenaga serta stamina setiap hari disarankan mengamalkan zinc dari Shaklee ini. Semakin kuat bekerja, tubuh akan merembeskan lebih banyak zinc. Dan disebabkan tubuh tidak dapat hasilkan serta simpan zinc, maka menjadi kewajipan untuk sentiasa top-up zinc dalam badan kita setiap hari.

3. Pasangan yang sedang berusaha mendapatkan anak / zuriat





Zinc Plus sangat sinonim dengan suami dan isteri yang dalam proses trying to conceive (TTC). Ia membantu meningkatkan kualiti dan kuantiti sperma bagi suami serta mengawal aturan fungsi hormon isteri dalam penghasilan ovum matang.

4. Sesiapa yang mahu mengekalkan kesihatan minda dan daya tumpu


Zinc membantu dan terlibat dalam proses penghantaran dan kerja-kerja neuron di otak manusia. Ia membantu meningkatkan daya tumpu dan kognitif serta minda seseorang. Selain itu, pengambilan zinc akan mengatasi masalah yang berkaitan dengan minda dan usia seperti nyanyuk.

5. Mereka yang mempunyai rambut dan kuku rapuh




Zinc diperlukan dalam memastikan pertumbuhan sel dan folikel rambut dan kuku berjalan lancar dan baik. Zinc boleh membantu melebatkan rambut dan mencantikkan kuku kita.

"Saya nak order Zinc Plus Shaklee ni, macam mana ya?"

Anda boleh WASAP SEKARANG  untuk order Zinc Plus. COD Shaklee di Kuching disediakan dan Pos ke seluruh Malaysia. Konsultasi percuma disediakan khas untuk pelanggan Nini