Set Resdung . Alahan . Astma

noratini jaminon | 2/11/2014 12:40:00 pm | 0 Komen
Saya sendiri mempunyai masalah resdung, bila bangun pagi bersin tak henti-henti. Saya tanya la Mummy Zai kenapa bersin-bersin kan, dia kata itu petanda kita alahan dengan habuk. Dia suggest saya beberapa set untuk Resdung, Alahamdulillah alahan saya terhadap habuk semakin berkurangan, :) ...dah tau Shaklee ni bagus saya pun join la Group Jutawan dan di bawah Mummy Zai iaitu Empire Mega Shaklee(EMS) untuk jana income bersama Master2 yang lain... Since sy pun pengedar utk Shaklee. 


Ingat ye!! Shaklee BUKAN UBAT.. sembuh atau tak, bergantung kepada individu dan yg paling penting dgn keizinan Allah swt.. sbb tu sy guna perkataan MENGURANGKAN..


Sebelum sy cadangkan vitamin/supplemen yg sesuai utk resdung, alahan dan lelah ni, sy nak brief sket punca2 penyakit ni..


RESDUNG


Apa tu resdung? - sejenis penyakit berkaitan dgn hidung, terjadi akibat radang dari membran sinus. Sinus tu rongga dlm tulang muka yg mengandungi udara dan diselaputi mukus (hingus)


Punca resdung - punca dia boleh jadi akibat virus, habuk, hama, bakteria atau kulat.. bila kita bernafas melalui hidung, akan byk habuk2, spora yg tak dapat dilihat dgn mata kasar, ofcos, akan masuk ke dalam hidung. Bila spora, habuk, bakteria ni masuk dlm hidung, secara semulajadi nya, tentu lah ia akan membiak kan, sbb dlm hidung kita kan lembab dan sejuk.. walaupun sbenarnya dalam hidung kita sendiri, ada sistem pertahanan utk melawan bakteria2 dan spora ni, tetapi kalau sistem imunisasi kita tak kuat, atau berlaku ralat dlm sistem imunisasi, waktu tu la bakteria2 ni akan membiak dgn pantas..


Tanda2 resdung - paling ketara, korang akan kerap bersin terutama skali waktu pagi.. lepas tu hidung selalu tersumbat.. rasa gatal2 bahagian muka, mata dan hidung.. hidung selalu berair walaupun tak selsema.. mudah atau kerap sakit kepala atau migrain.. sakit tekak dan batuk.. tanda2 ni lebih ketara bila alahan terhadap  makan makanan laut, budu, belacan, cencalok, atau bila korang duduk kat kawasan sejuk atau berhabuk..


ALAHAN


Apa tu alahan / alergic? - Alahan ni ialah reaksi badan bila terdedah kepada benda asing yg tertentu.. reaksi ni berlaku bila sistem imun kita sensitif terhadap benda asing tu..


Punca alahan -banyak sebenarnya punca alahan ni.. dan punca bg setiap org berlainan.. antara alahan yg popular atau selalu kita dgr ialah alah pada makanan laut, kacang, habuk, debunga, telur dsb.. punca dan kesan berbeza bg setiap individu..


Tanda2 alahan - macam sy kata td, kesan berbeza utk setiap individu.. ada yg gatal2 kulit, ada yg bengkak bahagian bibir / muka, ada yg sesak nafas.. 


ASMA / LELAH


Apa itu Asma? - penyakit berkaitan imunisasi yg menyebabkan kesukaran bernafas. Asma terjadi apabila dinding laluan udara menyebabkan bronkiol dalam paru2 menjadi sempit.. apabila saluran udara ini menjadi sempit dan mengecil, udara yg disedut ke paru2 menjadi terhad dan menghalang pernafasan.. akibatnya, paru2 akan kurang udara dan pesakit boleh pengsan.. dan kadang2 boleh bawa maut..


Punca Asma - punca asma selalu nya lebih kurang je antara setip pesakit.. punca2 nya ialah udara sejuk, senaman, jangkitan sistem pernafasan, alahan, kesan ubat dsb.. macam sy, punca yg boleh menyebabkan asma ialah cuaca terlalu sejuk, cuaca terlalu panas, habuk, penat, makanan sejuk dan kdg2 batuk/selsema pun boleh jd punca jugak.. nak kata unik pun tak berapa unik la, tapi setiap pesakit asma pantang dia berlainan antara satu sama lain.. contoh nya, dlm keluarga sy, ada 3 org pesakit asma.. sy, kakak dan anak buah.. pantang kami lain2.. sy tak boleh makan tembikai dan kambing, diorg boleh.. anak buah sy tak boleh makan buah anggur, sy dan kakak boleh.. pelik kan? hehehe


Tanda2 Asma - tanda2 yg paling ketara ialah, nafas bersiul (bila ambil/hembus nafas, ada bunyi seakan bersiul), masa hembus nafas lebih panjang dr masa ambil nafas, ambil nafas dgn cepat/ kerap (macam org baru lepas bersenam).. utk kes yg lambat dpt kan rawatan doktor atau tindak balas penyakit yg cepat, pesakit mungkin akan menjadi biru (sebab kurang oksigen dlm badan)..


Supplemet cadangan yang sesuai untu penghidap Masalah Resdung, Alahan dan Atsma ini adalah:


Set ni mengandungi :  ALFALFA  +  VITA C PLUS  +  B COMPLEX


Fungsi2 setiap vitamin ni:

ALFALFA 
= memperbaiki alahan dan mampu mengurangkan keradangan penyakit spt kulit dan hidung sensitif, eczema, resdung, alahan/alergi dan gegata (hives)
= melegakan keletihan dan dapat mengawal kebanyakan penyakit


VITA C PLUS
= tinggi antioksidan. meningkatkan antibodi/sistem imunisasi badan
= mempertingkat kan alergi hidung, kulit dan asma
= menstabilkan pengeluaran histamin dlm badan
= mencegah tiub bronkiol menjadi sempit


B COMPLEX
= B6 mengurangkan nafas bersiul dan simptom asma
= agen detoks utk meredakan alahan
= memelihara kesihatan fungsi saraf, melawan tekanan dan sebagai penenang

  Terima kasih kerana mendapatkan produk Shaklee daripada saya. 



Pertanyaan, konsultasi dan pesanan boleh hubungi saya di:
Noratini Jaminon
SID:928022
♥ sms/whatsApp: 010 8227403
♥ Page :Nini Biz Shop 

No comments:

Post a Comment

Labels

Niniyamino.com © . Designed by MaisarahSidi.com